Hem Mat & Dryck Jordärtskockan – en nyttig och solig rot

Jordärtskockan – en nyttig och solig rot

Gilla denna artikel
Jordärtskockan kan vara lite svår att skala med tanke på de knotiga formerna. Foto: Stockphotosecrets
Jordärtskocka är fantastiskt gott – men vad är det egentligen? Faktum är att den är nära släkt med solrosen och att den funnits i Sverige sedan 1600-talet. Den är lättodlad och har oväntat god effekt på magen!

LÄS MER: Enkelt och bra mellanmål

En solrot från Nordamerika

Jordärtskocka, Helianthus Tuberosus, är en art som ingår i familjen korgblommiga växter.Den har rötterna i Nordamerika och är en flerårig ört. Vi känner den som en rotfrukt eller rotgrönsak och brukar tillaga själva rotknölen. Faktum är att den kan ses som en slags solros, eftersom den är nära släkting med just den vanliga solrosen vid namn Helianthus Annuus.

Jordärtskockan har blivit trendig här i Sverige de senare åren, men faktum är att den inte alls är en nyhet på den svenska repertoaren. Redan på 1600-talet introducerades den i liten skala, vilket var mycket lång tid efter att den först upptäcktes i Nordamerika. Där kallades den goda knölen för ”solrot” långt innan européerna dök upp.

LÄS ÄVEN: Tipsen för lyckad loppisrunda

Jordärtskockan, som är släkt med solrosen, har vackra blommor. Foto: Pixabay
Väldigt lättodlad

Jordärtskockans knölar är knotiga och ojämna. Storlek och form varierar, ofta påminner de lite om ingefärsroten i utseende. I stort sätt alla kan lyckas odla jordärtskocka, det är betydligt lättare än att odla potatis. Den är mycket tålig, kan odlas upp till zon sju och kan skördas redan första hösten. Dessutom övervintrar den vilket gör att du kan skörda även på våren. Ett tips är att anlägga en odlingslåda i en pallkrage. Se dock till att med jämna mellanrum förbättra jorden, så att skörden blir riktigt bra.

LÄS OCKSÅ: Busenkel och underbar chokladmousse

Bra för tarmfloran

Jordärtskockan innehåller visserligen en hel del kolhydrater, men är ett bra alternativ till andra kolhydratkällor. Jordärtskockan lagrar kolhydraten inulin (inte hormonet insulin) istället för stärkelse. Inulin är mycket bra för tarmfloran och välbefinnandet. Det kan nämligen inte brytas ner med hjälp av kroppens matsmältningsenzymer. Inulinet tar sig hela vägen till tjocktarmen där det fungerar som en probiotika. Det innebär att det rensar ut dåliga bakterier och svampsporer ur tarmfloran.

LÄS MER: Nyttiga knöl

Foto: Pixabay