Hem Råd & Tips Bli pigg och glad av mineraler

Bli pigg och glad av mineraler

Gilla denna artikel
Det är bra att fylla på med det bränsle kroppen behöver. Foto: Stockphotosecrets
Det gäller att äta bra mat och se till att kroppen får det den behöver, att kroppen får sitt rätta bränsle. Brukar du ofta känna dig trött och hängig, utan att veta varför? Kanske blir du ofta sjuk? Då kan det vara så att kroppen saknar ett viktigt mineral.

 

Besvär som trötthet, nedstämdhet, migrän, ledbesvär, yrsel med mera kan bero på magnesiumbrist. Magnesium är en ofta förbisedd mineral som behövs för att du ska må bra. Magnesium påverkar flera av kroppens funktioner. Om du tränar mycket är det extra klokt att se över magnesiumintaget, detta eftersom magnesium förbrukas mer än annars just under träning av olika slag. Även stress kan försämra magnesiumnivån i kroppen.

Läs också: Växterna som renar luften hemma

Det här är magnesium

Magnesium brukar ibland nonchaleras när det kommer till hälsoaspekten, trots att den är så viktig. Det är en alkalisk jordmetall som förekommer i jordskorpan. Den är mycket lättlöslig i vatten och är den tredje mest förekommande mineralen i havsvatten. I våra kroppar är magnesium den elfte mest förekommande mineralen mätt i massa, den uppnår 28 gram. Kroppens celler behöver magnesium för att fungera som de ska. Rätt nivå av magnesium i kroppens celler ger starka ben och tänder, balanserad och bra hormonnivå. Rätt magnesiumnivå gör att nervsystem samt och hjärt-kärlsystem mår bättre och hjälper kroppens avgiftningssystem. Ungefär 60-65 procent av magneciummängden i kroppen finns i tänderna, resterande finns i muskelvävnader och celler. En mycket liten del finns även i blodet.

Symptom på magnesiumbrist

  • Trötthet
  • Irritation
  • Nedstämdhet/hängighet
  • Höjd puls
  • Kramper i benen, så kallat ”Restless legs”
  • Sömnproblem
  • Darrningar
  • Försvagat immunsystem
  • Starkt sötsug

Läs även: De bästa trädgårdsredskapen

Mandeln är ett av alla livsmedel med bra magnesiumnivå. Foto: Pixabay
Livsmedel med bra magnesiumhalt

Livsmedel som innehåller höga mängder magnesium är bland annat bananer, aprikoser, avokado, chiafrön, bovete, vetekli, vetegroddar, olika baljväxter, pumpakärnor, mandlar, cashewnötter, valnötter, hirs, havsalt och mineralsalt. Var dock sparsam med saltet, eftersom för mycket salt inte är bra för hälsan.

Genom att äta rätt typ av mat får kroppen i sig det den behöver, men ibland är det inte tillräckligt. Om du är osäker så kan du kontakta din vårdcentral eller fråga på ditt apotek om lämpligt kosttillskott. Det går självklart inte att lösa alla eventuella hälsoproblem med magnesium, men det kan vara klokt att känna till varför det är viktigt med magnesium i kroppen. Misstänker du att du har magnesiumbrist kan du enkelt ta ett test på din vårdcentral.