Hem Råd & Tips Besegra semesterns ärkefiende jetlag

Besegra semesterns ärkefiende jetlag

Gilla denna artikel
Långdistansflyg krävs ofta för en semester på främmande ort - och tyvärr dras man allt för ofta med jetlag.
Långdistansflyg krävs ofta för en semester på främmande ort – och tyvärr dras man allt för ofta med jetlag.
Visserligen är semester till för att kunna vila upp sig, men vem tycker om att halva semestern slösas på att tampas med jetlag? Denna nemesis dyker ständigt upp så fort man åker med ett plan ett par timmar utanför sin vanliga tidszon. Somliga drabbas mer än andra, och tyvärr något man känner av tydligare efter det att ungdomens dagar passerat. Så vad ska man göra?

Ankomsttid påverkar

Tänkt på ankomsttid när du bokar din flygbiljett. Att resa öster eller väster påverkar när du borde landa. Ska du österut (Asien) kommer du ha störst problem med att ställa om tiden. Du åker mot klockan och efter en lång flygtur kan du till och med landa på en tid som är tidigare på dygnet (lokal tid) än då du for iväg. Sover du på planet kan ankomst på morgon eller eftermiddag fungera fint. Har du däremot planerat filmmaraton är en sen ankomsttid strax innan läggdags ett bättre alternativ.

Bär din resa till väst (USA) tenderar omställningen att vara lite lättare, och rekommendationen är att man försöker anlända på kvällen så att man snabbt får vila ut sig. Tänk på att du i detta fallet bör undvika att sova på planet, annars riskerar du att bli sömnlös kommande natt.

Vätskebalans

Resan i flygplan som inte har särskilt fuktig luft leder ofta till att man blir lätt uttorkad, vilket bidrar till jetlag. Att dricka vatten med jämna mellanrum och hålla sig borta från koffeinhaltiga drycker såsom kaffe och läsk hjälper bibehålla vätskebalansen. Under långflyget är alkoholhaltiga drycker också bra att välja bort av samma anledning.

Tänk på hur du har det ombord på planet! Vätska och motion hjälper motverka jetlag.
Tänk på hur du har det ombord på planet! Vätska och motion hjälper motverka jetlag.

Motionera

Stödstrumpor är fantastiska för att undvika allt för svullna fötter och fotleder. Dock är det bästa motion och rörelse. Det motverkar också jetlag då man får igång blodcirkulationen. Ta en promenad i gången eller passa på att sträcka dig när du besöker toaletten. Vill du inte promenera för ofta kan du i stillasittande läge spänna och slappna av med axlarna eller rulla fot- och handleder för en minimotion. Innefattar resan mellanlandning, se till att röra på dig så mycket som möjligt innan du kliver på nästa plan.

Mat- och sovklockan

Begå inte misstaget att ta en tupplur så fort du når hotellet. Är man inte Skalman förstör man bara sin sovklocka och gör det svårare för kroppen att ställa om till den nya tiden. Försök vara vaken och gå och lägg dig vanligt tid (självfallet utefter den lokala klockan).

Så tidigt som möjligt är det bra att ställa om sina matrutiner och försöka få i sig näring ungefärlig frukost-, lunch- och middagstid. Även om målet mat inte blir så stort vänjer sig kroppen snabbare att få mat vid utsatt tid än om du väntar på att bli naturligt hungrig efter lokalt tidsschema.

Dygnsrytmen

För att snabbt få in dygnsrytmen kan du ta till ett par knep. Börja med att så fort som möjligt under din resa ställa in klockan på lokal tid för den ort du reser till. Försök att ställa om mat- och sovklockan snarast möjligt. Väl på plats är solljus en nyckel till att minska jetlag. Håll det mörkt när det är läggdags och utsätt dig för så mycket (dags)ljus som möjligt när det är tid att vara vaken. Starkt dagsljus gör att din kropp inte producerar lika mycket sömnhormoner, och genom att låta kroppen ta in dagsljus vid rätt tidpunkter blir du inte trött vid fel tillfällen.

Dela upp resan

Ett sista råd för den som åker lång väg är att dela upp resan. Att sitta still i flera timmar i sträck utan möjlighet till ordentlig motion, mat eller bekväma omständigheter för en god natts sömn blir man utmattad. Ska du resa väldigt långt kan en mellanlandning med övernattning vara ett alternativ. Du får då chansen att delvis vila upp dig på resan och att börja anpassa dygnsrytmen innan en alltför stor förändring krävs.